lunes, 17 de junio de 2013

Tipos de Turbinas de gas / Types of Gas Turbine Engines III

Centrifugal Compressor

The centrifugal compressor is usually located between the accessory section and the combustion section. The basic compressor section consists of an impeller, diffuser, and compressor manifold.

The diffuser is bolted to the manifold. Often the entire assembly is referred to as the diffuser. For The impeller may be either single entry or dual entry. The main differences between the single-entry and dual-entry impeller are the size of the impeller and the ducting arrangement.

The single-entry impeller permits convenient ducting directly to the inlet vanes. The dual-entry impeller uses a more complicated ducting to reach the rear side of the compressor. Single-entry impellers are slightly more efficient in receiving air, but they must be of greater diameter to provide sufficient airflow. This increases the overall diameter of the engine.
Dual-entry impellers are smaller in diameter and rotate at higher speeds to ensure a sufficient airflow. Most modern GTEs use the dual-entry compressor to reduce engine diameter. Because the air must enter the engine at almost right angles to the engine axis, a plenum chamber is required for dual-entry compressors. The air must surround the compressor at a positive pressure before entering the compressor to ensure an undisturbed flow.




Compresor Centrífugo

El compresor centrífugo  está normalmente localizado entre la sección de acceso y la de combustión. El compresor básico consiste en un impulsor, un difusor y un colector.

El difusor está fijado al colector. A veces se llama difusor al conjunto entre de difusor y colector. El impulsor puede ser de simple o doble entrada. Las principales diferencias entre ambos son el tamaño de los impulsores y de la disposición  los conductos.

En el de entrada simple, permite la entrada de aire, a través de los conductos, directamente a los álabes. El de doble entrada usa unos conductos algo más complicados que alcanzan la parte trasera del compresor.
El compresor de simple entrada es ligeramente más eficiente a la hora de recibir el aire, pero debe ser de mayor diámetro para proveer un flujo de aire suficiente. Esto incrementa las dimensiones del motor.

 Los compresores de de doble entrada son más pequeños en diámetro y giran a mayor velocidad para asegurar un flujo de  aire suficiente. Las turbinas de gas más modernas usan los compresores de doble entrad porque reducen el diámetro del motor. Debido a que el aire debe entrar en el compresor casi en ángulo recto con el eje del compresor una cámara es necesario que estos compresores dispongan de cámara impelente.



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