lunes, 17 de junio de 2013

Tipos de Turbinas de gas / Types of Gas Turbine Engines II

CLASSIFICATION BY COMPRESSOR TYPE

The compressor takes in atmospheric air and compresses it to a pressure of several atmospheres.
A GTE may be classified by compressor type, based on the direction of the flow of air through the compressor. The two principal types of compressors are the centrifugal flow and the axial flow. The centrifugal-flow compressor draws in air at the center or eye of the impeller and accelerates it around and outward. In the axial flow compressor, the air is compressed while continuing its original direction of flow (parallel to the axis of the compressor rotor).

El compresor coge el aire a presión atmosférica y lo comprime a varias atmósferas.

Una turbina de gas puede clasificarse según el tipo de compresor, basándose en el flujo de aire a través de este. Los dos tipos principales son el de flujo centrífugo y el de flujo axial. El compresor de flujo centrífugo, recibe el aire por el centro del impulsor y lo acelera enviándolo hacia afuera. En el compresor de flujo axial el aire es comprimido mientras continúa con la dirección original (paralelo al eje del rotor del compresor).

Tipos de Turbinas de gas / Types of Gas Turbine Engines

The different types of GTEs all use the same basic principles. A GTE is classified by its construction (the type of compressor, combustor, or shaft system used).

The compressor may be either centrifugal or axial type. The combustor may be annular, canannular, or can type. The type of shaft used on a GTE may be either single shaft, split shaft, or twin spool. These classifications will be discussed in the following paragraphs.


Todos los tipo de Turbinas de gas usan el mismo principio básico. Una turbina de gas es clasificada según su construcción. (tipo de compresor, tipo de combustor o sistema de ejes empleado).

El compresor puede ser centrífugo o axial. El combustor puede ser anular, de cámaras individuales o una mezcla de las dos. Según el tipo de eje usado estas pueden ser de eje simple o de eje dividido o de doble bobina.