Effect of Compressor Cleanliness
Another factor that will have a great effect on performance is the
condition of the compressor. A clean compressor is essential to efficiency and
reliability. During operation at sea, the compressor takes in a high volume of
salt contaminated air. Salt build up is relatively slow in the compressor and
will occur more on the stator vanes and the compressor case than on rotating
parts. Centrifugal force tends to sling salt contaminants off the rotor blades.
Any oil ingested into the engine coats the compressor with a film and
will rapidly increase contamination of the compressor. The film traps any dust
and other foreign matter suspended in the air. The dust and dirt absorb more
oil, which traps more dirt, and so forth. If left unattended, the buildup of
contamination (either oil or salt) will lead to a choking of the compressor and
a restricted airflow. This restricted airflow will require the main fuel to
schedule more fuel to produce an equivalent horsepower. The combustion gas
temperatures will rise until loss of power, and damage to the turbine may
result. Contamination, if not controlled, can induce a surge condition in the
compressor during engine start. It will also reduce the life of the compressor and
turbine blading through corrosion of the engine parts.
Efectos de la falta de limpieza en el compresor.
Otro factor cuyo
efecto puede ser grande en el rendimiento de las turbinas de gas son las condiciones
del compresor. Un compresor limpio es esencial para la eficiencia y la
fiabilidad. Durante la operación en el mar, en el caso de turbinas embarcadas,
el compresor recoge el aire contaminado con sal. La acumulación de sal es relativamente
pequeña y suele producirse en los vanos del estator y en el compresor antes que
en las partes móviles. La fuerza centrífuga tiende a lanzar los restos
contaminantes de sal sacándolos de los álabes.
Cualquier aceite introducido
en el compresor incrementará rápidamente la contaminación en él. Esta película
creada por el aceite atrapará restos de polvo y suciedad en suspensión en el
aire. El polvo, a su vez, absorberá mas aceite, que atrapará más polvo, etc.
Si no se atiende a la
formación de suciedad (polvo, aceite, sal), estos pueden llegar a asfixiar el
compresor y reducir la cantidad de entrada de aire. La temperatura de los gases
de la cámara de combustión ascenderá hasta producir pérdida de potencia produciendo
daños en la turbina. La contaminación,
si no se controla, puede inducir una serie de problemas durante el arranque de
la turbina. Esto reduce la vida útil del compresor de los álabes de la turbina
a través de la corrosión de diferentes partes del motor.