Axial-Flow Compressors
They both take in ambient air and increase its velocity and pressure.
The air is then discharged through the diffuser into the combustion chamber.
The two main elements of an axial-flow compressor are the rotor and the
stator. The rotor has fixed blades which force the air rearward much like an
aircraft propeller. Behind each rotor is a stator which directs the air rearward
to the next rotor. Each consecutive pair of rotor and stator blades constitutes
a pressure stage.
The action of the rotor at each stage increases compression and velocity
of the air and directs it rearward. By virtue of this increased velocity, energy
is transferred from the compressor to the air in the form of velocity energy.
The stators at each stage act as diffusers, partially converting this high
velocity to pressure.
The number of stages required in a compressor is determined by the
amount of air and total pressure rise required by the GTE. The greater the
number of stages, the higher the compression ratio. Most present-day engines
have 8 to 16 stages.
Compresores de Flujo Axial
Tanto los compresores
axiales como los centrífugos, cogen el aire ambiente y elevan su velocidad y
presión. Después este aire es descargado en la cámara de combustión a través
del difusor.
Los dos principales
elementos de los compresores axiales son el rotor y el estator. El rotor
dispone de álabes fijas que fuerzan el aire hacia a tras como el motor de un avión. Detrás de cada rotor hay
un estator que dirige el aire hacia atrás al siguiente rotor. Cada par
consecutivo, rotor-estator, constituyen una etapa de compresión.
La acción del rotor en cada
etapa es incrementar la compresión y la
velocidad del aire y dirigirlo a la siguiente etapa. En virtud de este aumento de velocidad, la
energía es transferida desde el compresor al aire en forma de energía. En los
estator de cada etapa de compresión, que actúan como difusores, se convierte parcialmente
esta alta velocidad en presión.
El número de etapas
requeridas en el compresor viene determinadas por la cantidad de aire y la presión
total requerida. Lo mejor de estos compresores es el número de etapas de compresión
y su ratio. Las más modernas tienen entre 8 y 16 etapas.
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