lunes, 24 de junio de 2013

Nº de álabes del Compresores / Compressor number of blades

El número de álabes del rodete está relacionado,

a) Con el rendimiento, ya que un aumento del número de álabes aumenta el rozamiento de superficie al aumentar la superficie mojada y, simultáneamente, disminuye el rozamiento de forma porque la corriente va mejor guiada. El número de álabes óptimo será el que reduzca a un mínimo la suma de estos dos tipos de pérdidas.

b) Con la altura teórica que se puede conseguir con una geometría y un tamaño de rodete determinado.


La gráfica permite seleccionar el número óptimo de álabes de un compresor radial en función del ángulo medio, y de la relación de diámetros.

The number of blades of the impeller are related with:

a) The performance, since an increase in the number of blades increases the surface friction by increasing the wetted surface and simultaneously reduces friction so that the current is better guided. The optimum number of blades will be minimized that the sum of these two kinds of losses.

b) The theoretical height that can be achieved with a geometry and specific wheel size.

The graph allows you to select the optimal number of blades of a radial compressor according to the mean angle, and the diameter ratio.

 Ángulo medio.Relación de diámetros.




martes, 18 de junio de 2013

Alabes / Blades

A turbine blade is the individual component which makes up HP turbine section of a gas turbine. The blades are responsible for extracting energy from the high temperature and high pressure gas produced by the combustor. The turbine blades are often the limiting component of gas turbines. To survive in this difficult environment, turbine blades often use exotic materials like super alloys and many different methods of cooling, such as internal air channels, boundary layer cooling, and thermal barrier coatings.

The number of turbine stages varies in different types of engines, with high bypass ratio engines tending to have the most turbine stages. The number of turbine stages can have a great effect on how the turbine blades are designed for each stage.

Many gas turbine engines are twin spool designs, meaning that there is a high pressure spool and a low pressure spool. Other gas turbines used three spools, adding an intermediate pressure spool between the high and low pressure spool. The high pressure turbine is exposed to the hottest, highest pressure, air, and the low pressure turbine is subjected to cooler, lower pressure air. 
That difference in conditions leads the design of high pressure and low pressure turbine blades to be significantly different in material and cooling choices even though the aerodynamic and thermodynamic principles are the same. 


El número de etapas de compresión varía según el tipo de turbina, donde los motores con un ratio alto de compresión tendrán mayor número de etapas. Dicho número de etapas tendrá un gran efecto en como son diseñados los álabes para cada etapa.


Muchas turbinas de gas son diseñadas con doble eje, lo que quiere decir que tendremos un eje de alta presión y uno de baja presión. Algunas otras usan 3 ejes, añadiendo un estado intermedio entre alta y baja presión. La turbina de alta presión está expuesta a altas temperaturas, alta presión y la turbina de baja presión es sometida a menos temperatura con baja presión.

Esta diferencia de condiciones conduce el diseño de los álabes de alta presión baja presión teniendo que ser significativamente diferentes a la hora de elegir los materiales y la refrigeración a pesar de que los principios aerodinámicos y termodinámicos son los mismos.