Centrifugal Compressor
The centrifugal compressor is usually located between the accessory
section and the combustion section. The basic compressor section consists of an
impeller, diffuser, and compressor manifold.
The diffuser is bolted to the manifold. Often the entire assembly is
referred to as the diffuser. For The impeller may be either single entry or
dual entry. The main differences between the single-entry and dual-entry
impeller are the size of the impeller and the ducting arrangement.
The single-entry impeller permits convenient ducting directly to the
inlet vanes. The dual-entry impeller uses a more complicated ducting to reach the
rear side of the compressor. Single-entry impellers are slightly more efficient
in receiving air, but they must be of greater diameter to provide sufficient
airflow. This increases the overall diameter of the engine.
Dual-entry impellers are smaller in diameter and rotate at higher speeds
to ensure a sufficient airflow. Most modern GTEs use the dual-entry compressor
to reduce engine diameter. Because the air must enter the engine at almost
right angles to the engine axis, a plenum chamber is required for dual-entry
compressors. The air must surround the compressor at a positive pressure before
entering the compressor to ensure an undisturbed flow.
Compresor Centrífugo
El compresor centrífugo
está normalmente localizado entre la
sección de acceso y la de combustión. El compresor básico consiste en un
impulsor, un difusor y un colector.
El difusor está fijado al colector. A veces se llama
difusor al conjunto entre de difusor y colector. El impulsor puede ser de
simple o doble entrada. Las principales diferencias entre ambos son el tamaño
de los impulsores y de la disposición los conductos.
En el de entrada
simple, permite la entrada de aire, a través de los conductos, directamente a
los álabes. El de doble entrada usa unos conductos algo más complicados que
alcanzan la parte trasera del compresor.
El compresor de simple
entrada es ligeramente más eficiente a la hora de recibir el aire, pero debe
ser de mayor diámetro para proveer un flujo de aire suficiente. Esto incrementa
las dimensiones del motor.
Los compresores de de doble entrada son más pequeños en diámetro y giran a mayor velocidad para asegurar un flujo de aire suficiente. Las turbinas de gas más modernas usan los compresores de doble entrad porque reducen el diámetro del motor. Debido a que el aire debe entrar en el compresor casi en ángulo recto con el eje del compresor una cámara es necesario que estos compresores dispongan de cámara impelente.