lunes, 17 de junio de 2013

Tipos de Turbinas de gas / Types of Gas Turbine Engines

The different types of GTEs all use the same basic principles. A GTE is classified by its construction (the type of compressor, combustor, or shaft system used).

The compressor may be either centrifugal or axial type. The combustor may be annular, canannular, or can type. The type of shaft used on a GTE may be either single shaft, split shaft, or twin spool. These classifications will be discussed in the following paragraphs.


Todos los tipo de Turbinas de gas usan el mismo principio básico. Una turbina de gas es clasificada según su construcción. (tipo de compresor, tipo de combustor o sistema de ejes empleado).

El compresor puede ser centrífugo o axial. El combustor puede ser anular, de cámaras individuales o una mezcla de las dos. Según el tipo de eje usado estas pueden ser de eje simple o de eje dividido o de doble bobina.

martes, 11 de junio de 2013

Factores que afectan al rendimiento de las turbina de gas / Factors affecting GTE performance III

Effect of Compressor Cleanliness
Another factor that will have a great effect on performance is the condition of the compressor. A clean compressor is essential to efficiency and reliability. During operation at sea, the compressor takes in a high volume of salt contaminated air. Salt build up is relatively slow in the compressor and will occur more on the stator vanes and the compressor case than on rotating parts. Centrifugal force tends to sling salt contaminants off the rotor blades.

Any oil ingested into the engine coats the compressor with a film and will rapidly increase contamination of the compressor. The film traps any dust and other foreign matter suspended in the air. The dust and dirt absorb more oil, which traps more dirt, and so forth. If left unattended, the buildup of contamination (either oil or salt) will lead to a choking of the compressor and a restricted airflow. This restricted airflow will require the main fuel to schedule more fuel to produce an equivalent horsepower. The combustion gas temperatures will rise until loss of power, and damage to the turbine may result. Contamination, if not controlled, can induce a surge condition in the compressor during engine start. It will also reduce the life of the compressor and turbine blading through corrosion of the engine parts.

Efectos de la falta de limpieza en el compresor.

Otro factor cuyo efecto puede ser grande en el rendimiento de las turbinas de gas son las condiciones del compresor. Un compresor limpio es esencial para la eficiencia y la fiabilidad. Durante la operación en el mar, en el caso de turbinas embarcadas, el compresor recoge el aire contaminado con sal. La acumulación de sal es relativamente pequeña y suele producirse en los vanos del estator y en el compresor antes que en las partes móviles. La fuerza centrífuga tiende a lanzar los restos contaminantes de sal sacándolos de los álabes.

Cualquier aceite introducido en el compresor incrementará rápidamente la contaminación en él. Esta película creada por el aceite atrapará restos de polvo y suciedad en suspensión en el aire. El polvo, a su vez, absorberá mas aceite, que atrapará más polvo, etc.

Si no se atiende a la formación de suciedad (polvo, aceite, sal), estos pueden llegar a asfixiar el compresor y reducir la cantidad de entrada de aire. La temperatura de los gases de la cámara de combustión ascenderá hasta producir pérdida de potencia produciendo  daños en la turbina. La contaminación, si no se controla, puede inducir una serie de problemas durante el arranque de la turbina. Esto reduce la vida útil del compresor de los álabes de la turbina a través de la corrosión de diferentes partes del motor.